Projectondersteuning

Projectondersteuning en maatwerk werksessies voor directie, bestuurders en beslissers, waarna het project kan worden overgedragen aan het projectteam.

Kies een datum en tijdstip voor een vrijblijvende kennismaking

Voor jouw project

Maatwerk Projectondersteuning en werksessies

Projecten aangaan en zo vormgeven dat ze succesvol starten, verlopen en eindigen is nog niet zo eenvoudig. Als ondernemer, directeur of projectbestuurder sta je voor de uitdaging doelstellingen in kaart te brengen, te omschrijven en de eerste lijnen uit te zetten. Je wilt voorkomen dat je tijdens de startup, de projectvoortgang of in de slotfase als eindverantwoordelijke moet concluderen jezelf gecommitteerd te hebben aan een onhaalbaar verhaal: aan een project waarbij ‘binnen de lijnen blijven’ niet mogelijk bleek terwijl dit te voorkomen was. PractieK doorziet blinde vlekken tijdens de project startup. Gedurende het project bespaart dit tijd, geld en mogelijke reputatieschade. 

In maatwerk werksessies houden we de conceptversie van het project tegen het licht aan de hand van kritische vraagstellingen. Wat is het doel, is er een gedeelde visies of zijn daar uitdagingen in te verwachten? Is de financiële en tijdsplanning reëel? Wie zijn bij het project betrokken, zitten deze op één lijn en is er voldoende vertrouwen? Hoe hou ik feeling en touch met het project? Deze vragen en de antwoorden helpen om het project fundering te geven. Doel is dat het project kan worden losgelaten en aan de projectleider(s)en het projectteam kan worden overgedragen. 

Onze projectbegeleiding is gericht op het aanbrengen van structuur vanuit het besef dat elk project dynamisch is. Gaandeweg kunnen zich nieuwe ontwikkelingen voordoen die om herstructurering van het project vragen. Tijdens het gehele project kunnen we als betrokken partner stand-by blijven voor het organiseren van vervolgbijeenkomsten wanneer de omstandigheden daarom vragen.

Onze werkwijze

Het PractieK stappenplan voor succes, efficiëntie en de beoogde voortgang tijdens elke projectfase

Aan de slag

Op een effectieve wijze helderheid brengen in te maken keuzes, is het doel en de missie van PractieK projectbegeleiding.

Toetsing van projectdocumenten

klik hier voor meer informatie

Project-thermometer

klik hier voor meer informatie

Analyse issuemanagement

klik hier voor meer informatie

Toetsing van projectdocumenten

We kijken naar de verschillende documenten en de samenhang daartussen. Zien we nog blinde vlekken? Of zit de zaak goed in elkaar? Met de kritische blik van een deskundige projectmanager kijken we naar jouw projectdocumenten. Denk hierbij aan:
  • Plan van Aanpak
  • Risicoregister
  • Planning en Raming
  • Voortgangsrapportages en wijzigingenbeheer
We bieden ook ondersteuning bij het opstellen van projectdocumenten

Project Startup

Een project startup is een essentiële start van ieder project. Je kijkt vooruit met je team naar wat er moet gebeuren. Beelden worden gedeeld (bij voorkeur ook met de (gedelegeerd)opdrachtgever) en de eerste outline van het project wordt zichtbaar. PractieK zorgt voor een effectieve indeling en begeleiding van de project startup. Met aandacht voor de inhoud, maar zeker ook met aandacht voor het opbouwen van het team.

  • Kennismaking team
  • Helder inzicht in doelen en (tussen)resultaten van het project
  • Helderheid in ieders rol en verantwoordelijkheid
  • Uitstekende basis om samen een plan van aanpak op te gaan stellen (of om deze nog verder eigen te maken)

Project-thermometer

Hoe staat het project ervoor? Niet alleen in de ‘boeken’, maar juist in de dagelijkse praktijk. We houden de thermometer in je project: zowel op de harde kant (tijd, geld en scope) als op de zachte kant (samenwerking, draagvlak, imago enz). Natuurlijk krijg je een rapportage van de thermometer én aanbevelingen voor het vervolg.

Toetsing projectdocumenten en functioneren projectteam:

  • interviews projectteamleden
  • Interview opdrachtgever

Op basis van bovenstaande maken we een analyse van de GOTICK aspecten (Geld, Organisatie, Tijd, Informatie, Communicatie en Kwaliteit) en de beheersing daarvan binnen jouw project.

We kijken dus niet alleen hoe de zaken zijn beschreven in de documenten, maar we besteden met name aandacht aan hoe er in de dagelijkse praktijk mee wordt omgegaan. Papier is namelijk geduldig en het dagdagelijkse projectwerk is dat vaak niet.

Project-evaluatie

Het project is klaar. En iedereen is tevreden… Dat klinkt mooi, maar dat is niet altijd het geval (helaas). Vanuit onze ervaring kijken we niet alleen naar de resultaten, maar ook naar de tevredenheid van de klanten, leveranciers en opdrachtgever. Kunnen de mensen ook werken met hetgeen het project heeft opgeleverd Daarnaast is een projectevaluatie ook het moment om nog eens goed de geleerde lessen te oogsten en te borgen. Waar zijn we tegenaan gelopen en welke keuzes hebben we gemaakt? En hoe pakten die keuzes uit, maar nog belangrijker: hoe is er draagvlak voor de keuzes verkregen?
  • Toetsing projectdocumenten
  • Projectresultaat versus projectdoe
    • – Is opgeleverd wat afgesproken was?
    • – Wie gaat met de resultaten aan de slag?
    • – Is de overdracht volledig?
    • – Interview gebruikers
    • – Interview opdrachtgever

Risicomanagement

Faciliteren risico-inventarisatie sessies. Welke risicofactoren kunnen een rol gaan spelen? We passen risicomanagement toe volgens:
  • Het identificeren van de risico’s op strategisch niveau
  • Risico-analyse en risico-evaluatie
  • Risicobeheer
  • Risicomaatregelen integreren in strategie & besluitvorming

Analyse issuemanagement

Geen enkel project verloopt zonder verrassingen. Hoe ga je daar als projectmanager en opdrachtgever mee om? Wat verwachten we van elkaar en welke informatie is er nodig?

PractieK kan hierin een rol spelen door een analyse te maken van het issuemanagement. Welke documenten worden gebruikt: wat wordt daarin vastgelegd en wie zijn betrokken? Ook de vraag hoe de keuzes worden vastgelegd en doorvertaald in het project, is belangrijk voor het goed verlopen van het project. Dit delicate samenspel tussen opdrachtgever en projectmanager is vaak de kern van een succesvol verloop van een project, maar krijgt merkwaardig genoeg vaak maar weinig aandacht. 

  • Analyse van issuemanagementdocumentatie
  • Gesprekken met projectmanager en opdrachtgever
  • Inhoudelijke analyse van gebruikte informatie
  • Rapportage en aanbevelingen